Cotton Club van Alice Boots en Rob Woortman

Cotton Club van Alice Boots en Rob Woortman

Vandaag verschijnt bij Atlas Contact het boek “Cotton Club”van Alice Boots en Rob Woortman.

Dit beroemde c.q. beruchte jazzcafé wordt gerekend tot één van de oudste in de hoofdstad. En een jazzcafé zou geen jazzcafé zijn als er geen uitzonderlijk kleurrijke geschiedenis achter zat.

Als Jazzcafé begon de geschiedenis in de jaren vijftig van de vorige eeuw toen Annie Smit de pacht van haar vader overneemt van café de Bezem en samen met partner Teddy Cotton, alias Theo Kantoor, er een echte jazz -place- to- be van maakt.

Het was vooral een plaats waar veel Surinamers samenkwamen en als snel groeide het café uit tot een verzamelplaats van blank publiek dat ook in een dergelijk café hoort: kunstenaars, penoze, schrijvers, pooiers, hoeren en verslaafden.

Maar ook een plek die als één van de eersten een heuse Jukebox had staan waar je voor een kwartje platen van de bop grootheden Charlie Parker, Miles Davis en Thelonius Monk kon horen.

In het Maart nummer 2008 van Ons Amsterdam verhaalt Frank Valies over de rol van de Cotton Club in de cultuur van Surinamers die naar Nederland waren gekomen: “Valies kwam als 19-jarige passagier van de Oranjestad aan in Amsterdam en was een vaste bezoeker van de Cotton Club. Direct na de lagere school ging Valies werken in de bouw in Paramaribo. Totdat hij voldoende had gespaard voor een passage naar Nederland – destijds zo’n 400 Surinaamse gulden. “Ik zag mijn toekomst niet in Suriname qua werk en ontplooiing. Het was hosselen en overleven”, vertelt Valies, die tevreden terugblikt: “Een beste tijd. Genoeg werk en je had je plekken om te stappen. Elke avond in full costume.” Hij noemt behalve de Cotton Club ook Casablanca op de Zeedijk, de Coroniebar in de Kerkstraat, Nieuw Amsterdam in de Amstelstraat en het Witte Paard in de Utrechtsestraat: allemaal ontmoetingsplekken waar je onder landgenoten was “.

Teddy Cotton Het bestaan van de Cotton Club hing vaak aan een zijden draadje doordat de financiering bij overnames vaak lastig was rond te krijgen. Helemaal toen later bleek dat Dino Soerel een investering in de zaak had van een ton en er een opsporingsbevel voor hem uitging. In 2012 werd het café op het nippertje gered en leidt tot nu toe een redelijk florerend bestaan.

In het boek worden alle verhalen, geschiedenis en annekdotes uit de doeken gedaan. Een prachtig stuk Amsterdamse jazzgeschiedenis.

Bronnen: De Telegraaf, Vrijdag 18 April 2014. Ons Amsterdam, Maart 2008.


0 Responses to “Roemruchte Amsterdamse Cotton Club Revival.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Bob van Eekhout is drummer en leider van Jazz Trio JazzTraffic, jazz recensent van HVT Magazine en Blogger

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Jazz Trio JazzTraffic. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

De Millers Tribute Band

OOSTERDOK Jazz Trio

Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 313 andere volgers

Jazz Near You


%d bloggers liken dit: